mandag den 16. februar 2015

Fifty Shades Of Grey // Anmeldelse af filmen.

Jeg var jo inviteret i biffen, mod at jeg fortalte lidt om, hvad jeg syntes om bogen, hvad mine forventninger til filmen var - og en kort anmeldelse bagefter.

Jeg var vild med den.

Jeg er virkelig glad for, at jeg har læst bogen. Måske ikke, at jeg har læst dem alle. Det kan jeg faktisk ikke helt finde ud af... For jeg synes man manglede nogle redskaber i filmen. Og jeg kan ikke helt gøre mig selv klar over, om det er fordi jeg ved hvad der sker fremadrettet også... Måske skal man bare have læst bogen, som denne film handler om...

Både i forhold til Anastasia og i forhold til Christian. Man kan ikke "høre" hvad Ana tænker, som man har mulighed for i bogen - mest ved hjælp af hendes indre gudinde, der laver saltomortaler henover gulvet, eller ryster med pegefingeren, eller måske lægger armene over kors, når hun har sagt noget, hun måske ikke burde. Hun kan faktisk godt virke lidt naiv, (eller dum) i filmen, fordi man ikke har hele historien med, det er rigtig ærgerligt, for sådan er hun slet ikke i bogen.
Man har heller ikke muligheden for at finde ud af, at Christian faktisk ikke er et stort s... som han, lidt bliver karakteriseret som i filmen. Man kan ikke se, hvor meget han forguder hende, hvor meget han gerne vil hende. Man ser bare, at han er ond mod hende...

Jeg synes der er lidt forvirring omkring handlingen - ellers husker jeg galt. Men jeg mener der er noget der er lidt i den forkerte rækkefølge, i forhold til den nye bil, og hvornår der er dimissionsfest, og at de flytter til Seattle.

En lille ting til... Da Ana har sovet til middag efter en tur i legeværelset, og kommer ned, og de skal til Christian's mors middag. Christian kigger på Ana, og siger hun ser flot ud, og spørger hende "har du alt det du skal bruge" ? Og Ana svarer Ja. Jeg ved, fordi jeg har læst bogen, at det er fordi han har hendes trusser i lommen... Ana spiller bare med, det har vi også læst i bogen. Men hvis man kun har set filmen, kan man ikke gætte, hvorfor han kigger lidt skælmsk, og spørger hende om det. Ana spiller bare med på legen. Først i bilen, da de holder udenfor Christians forældres hus, siger han til hende, at han godt ved hun ikke har trusser på, og det kan han godt lide, og synes er frækt...

Pornodelen. Ja, hvad skal jeg sige til det. Det er ikke porno.. Det er nøgenhed - sex - og måske mest til mændene, for man ser en del til Ana uden tøj... Man ser liiiige et halvt glimt af noget af Christian på et tidspunkt, men man skal dælme være klar ! (Og vidst også hans numse ;) )  Og så ser man jo selvfølgelig hans overkrop en masse gange. Men porno - det er det ikke ! Jeg kunne dog sagtens have undværet nogle af de sexede scener, jeg har ikke behovet for at se Ana ligge og vride sig, igen og igen. Så hellere have brugt lidt tid til at komme "ind under huden" på dem begge, hvis man kan sige det sådan. Jeg håber, at når der kommer en 2'er (og 3'er) at de gør lidt mere ud af det. For det er den psykologiske del vi mangler lidt - følelserne imellem dem.

OG så håber jeg saftsusemig at det er de samme skuespillere der er med. Godt nok havde jeg måske selv, nogle andre i tankerne til rollerne, men nu er vi ligesom startet... Og jeg har affundet mig med, at det er dem :D

Og så slutter den jo simpelthen bare så.... BRAT !!! De må sådan set gerne gå i gang med den der 2'er nu... Tak.

Men jeg er helt klart vild med filmen. Og vil rigtig gerne se den igen, når den kommer på DVD. (Jeg glæder mig faktisk allerede til det :p )

Så hvis jeg kan give op til 6 stjerner - giver jeg den 5. Den mangler lige den sidste del, for at være helt top trimmet.